povídání nejen o lyžování
Letní dovolená

Aktivní Livigno – aktivní léto v Livignu

Aktivní Livigno

Hromady sněhu, nízké teploty, krásně upravené sjezdovky, lanovky v plném provozu, … takto asi všichni to naše oblíbené Livigno známe.

Jasně, všichni tušíme, někteří dokonce víme, že Livigno je v létě ráj pro vyznavače MTB a DOWNHILLU. Bikeři jsou tu doma. Ale co ti ostatní, kteří mají rádi letní hory?

My jsme pro vás objevili i druhou tvář Livigna.

Letní a aktivní Livigno

Návštěvníkům, těm běžným i těm odborným, zůstává bohužel mnoho aktivit a krás Livigna utajeno. Proč? To netušíme, ale v každém případě je to veliká škoda. Livigno má co nabídnout i v létě.

Měli jsme možnost vypravit se na tůru po okolí Livigna s horským vůdcem. No horským moc ne, ale bylo to skvělé.  Z obyčejného výletu do zastrčeného údolí se stane zábavná a poučná cesta i jenom díky tomu, že průvodce (či jak si říká horský vůdce) nám o daném údolí něco vypráví a zavede nás na připravovanou atrakci – první ferratu v Livignu.

Není to ferrata v pravém slova smyslu, pouze zábavný začátek krásné procházky krásným a neznámým údolím. Nečekejte výstup na vysoké štíty, bivakování či drsné zážitky. Je pro vás připraven atraktivní začátek výletu.

Aktivní Livigno

Autem jedeme směrem na v zimě běžně zavřenou cestu do passo Forcola, parkujeme u jedné z místních farem a obdivujeme jednu z typických horských a zejména Livignských zvířat – lamu. Je krásná, družná a přítulná. Nicméně není čas na kochání, dostáváme feratové sedáky, helmy, instrukce a vyrážíme. Cesta k prvnímu lanu je asi 50 metrů. Učíme se poutat a lezeme na skalku nad potokem.

Párkrát se přehákneme a je tu první překvapení – využíváme lano natažené přes potok a jedeme na druhou stanu. Malá výška, malá rychlost, malá vzdálenost.

Valle delle Mine

Valle delle Mine – fotíme se navzájem

Zdoláme zase pár metrů a jedeme zpět. Už jsme zkušení borci a je to pro nás maličkost. Lezeme dál, šplháme stále výš, stále podél potoka, možná malé říčky, která však dost bouří. Žádný spěch, v klídečku, fotíme krásné hory, fotíme se navzájem.

A když jsme takoví machři, tak nás čeká další lanovka. Na to, že je tato připravovaná trasa, přístupná dětem od 6 let, nám to přijde dost vysoko. Lanovka, snad se tomu tak dá říkat, má následující parametry – délka 60 metrů, nejvyšší výška nad říčkou pak 40 metrů. Uf, to je dost. Ale jde to, svištíme a užíváme si výhledy.

Zase nastoupáme pár výškových metrů a jsou tu další atrakce – přechod říčky po laně, kde se držíme dvou lan po stranách, vlastně takové lano se zábradlím. Nezdá se to, ale je to vysoko a hrozně se to kývá :-).

Trošku klesáme k potoku a ze tří lan jsou jenom dva, pak už je místo lana kmen stromu a pak už končíme.

Sundaváme výstroj, sdělujeme si dojmy, zjišťujeme, že je to sice již v provozu, ale plánují to ještě prodloužit a rozšířit – zdolali jsme asi polovinu toho, co bude pro turisty k dispozici.

Valle delle Mine

Následuje ta slibovaná tůra krásným údolím – Valle delle Mine k horské chatce, kde musíme uklidnit nervy jedním aperolem :-).

Celkem jsme ušli asi 4 až 5 km. Opravdu krásná a pohodové procházka. Je nutné přičíst ještě cestu zpět, ale to jdeme již po druhé straně potoka a po cestě, takže je to o trošku kratší. Celkem asi 8 kilometrů.

Příjemné zpestření nákupů či jízdy na kole.